Vlora kikötője. Fotó: Margittai Gábor |
Ami a Vojusza árterében történt, azt csak hozzávetőlegesen
lehetett szavakba önteni. A hadifogolysereg éle, a több száz osztrák–magyar
tiszt az elsők között jutott át a folyón, így ők nem tudhatták, hogyan fordul a
part menti várakozás lassan, de megállíthatatlanul őrjöngésbe, hogyan szakad a
rossz idő a nyomorult közvitézek nyakába, akik közül sokan már olyan gyengék
voltak, hogy egyszerűen belefulladtak egy sáros pocsolyába, mert nem volt, aki
kiemelje onnan őket. „A gyengébbek a vízben fekszenek, azok már nem fáznak.
Egyvalaki egész éjjel mászkált tiszta meztelenre vetkőzve. (…) Egy pedig hason
fekve, a lába a többi között, arca egy kis vizesgödörben. Még néha felemelte a
fejét levegő után kapkodva. Segítség nincs!” – írja Nemes Károly ómoravicai
gazdálkodó.
Híd a Vojuszán. Fotó: Major Anita |
A Valonába vezető régi utat olajfaligetek kísérik. Fotó: Major Anita |
Pedig az átmeneti menedéket jelentő tengeri kikötő innen már csak egy nap járásra volt! A tisztek valósággal futóversenyt rendeztek, erejük utolsó tartalékait is felélve, csakhogy megszabaduljanak a szerb keretlegénységtől. Az olaszok ugyanis hezitálni kezdtek, és visszarendelték a foglyokhoz a szerbeket, hogy Itália majd csak a kikötőben veszi át az osztrák–magyar katonákat. Úgy futottak tehát a tisztek Valona felé, hogy sokszor még őreiket is lehagyták. Ezen a „versenypályán” igyekszünk most mi is Vlorába-Valonába, megcsodálva azokat az öreg olajfákat, amelyeket a hadifoglyok is megbámultak 1915. december 15-én. „… füge- és olajfákkal szegélyezett úton értük el a közeli olasz tábort, hol a katonák nagy érdeklődése mellett vonultunk a részünkre kijelölt olajfák hegyére. Tekintve, hogy tegnap óta semmit sem ettünk s még víz sem volt, hogy azzal üdíthettük volna magunkat, érthető jó étvággyal fogyasztottuk el az olaszok makaróni-levesét, melyet – látva kiéhezettségünket – éjtélkor megismételtek” – írja Szöllősy Aladár hadnagy, aki sebtében vázlatot is készített az itteni kolostorról. Később pedig festményt.
Szöllősy Aladár alkotása |
A régi valonai országút ma elhagyatott: a nemrégiben épült
autóút elszívja a forgalmat – az olajfaligetek és a gyönyörű hegyvidék nagyobb
dicsőségére. Amikor fölérünk az utolsó hegytetőre, amelyről pazar kilátás
nyílik a tengerparti katlanba szorított régi kikötővárosról, a hely fontosságát
jelölő hatalmas népi tablót is megcsodálhatjuk, amely a szocialista realizmus
hősi jegyeit viseli magán.
Tabló Vlora előtt. Fotó: Major Anita |
Vlora élénk, nyüzsgő, ősi kikötőváros, a dór gyarmatosítók
alapították az i. e. VII. században, a parthoz vezető széles sugárúton gyakorlatilag
azóta hömpölyög a forgalom és a korzózok tömege. Az albán átlagnál jóval
csillogóbb hely, ami jelentős részben a jól fejlett helyi csempésziparágnak
köszönhető. Amikor a kilencvenes években a piramisjátékok miatt Albánia csaknem
bedőlt, Vlora a zavargások egyik fő fészkévé vált. Ma azonban nyugalom van, kávéházak,
modern gyorséttermek, pizzázók, elektronikai termékeket és színes csecsebecséket
árusító üzletek kísérik az utat kétoldalt, majd ez az út váratlan kanyarral
eléri – inkább elkerüli – az óváros néhány megmaradt épületét, a dzsámit,
századfordulós hivatalnoki épületet. Semmi több nem maradt a régi Valonából, ahová
ezekben a napokban futottak be az első tiszti csoportok, méghozzá a szó szoros
és abszurd értelmében.
Valona/Vlora korabeli látképe. Forrás: Vasárnapi Ujság |
De mielőtt beértek volna, még az utolsó akadályon át kellett
gázolniuk: „úgy látszik, az agyonkínzott csapatot még nem hagyta el a nemezis.
A tengerpartig még egy ingoványon kellett átmenni. A térdig érő agyagos
mocsárban csak a legnagyobb erőfeszítéssel tudtunk előre jutni. Némelyikünknek
a lába úgy beragadt az agyagos sárba, hogy csak egymás segítségével tudtunk
kivergődni. Este 6 órakor végre elértük a tengert, két hónapi gyaloglásunk
határát” – olvassuk Szöllősy hadnagy feljegyzéseiben.
A vlorai tengerpart, két hónapi gyaloglás határa. Fotó: Major Anita |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése