Török híd a Szkumbi folyón. Fotó: Margittai Gábor |
Meg se forduljon a fejünkben, hogy átkelünk a vízen! Ha mégis olyan eszelősek lennénk, hogy átkelünk, véletlenül se forduljunk jobbra az ösvényen! Ha teszünk a jó tanácsra, és mégis jobbra fordulunk, nyugodtan magunkra vethetünk. Keresztet, vagy ami jólesik.
Kecskepásztor a hídon. Fotó: Major Anita |
Ez a beszélgetés persze már a víz túloldalán bontakozik ki, miközben rendíthetetlenül kapaszkodunk föl a meredek ívű török hídra, amely a vörösessárga színű, lomhán hömpölygő folyó fölött egyenesen a hegyoldalnak támaszkodik. Amikor átérünk a hídon, kicsit megyünk balra, de ott kőomladékba, majd sziklás peremű szakadékba fut az ösvény, aztán kicsit megyünk jobbra, mire a bennünket kísérő fiatalok csapata élénk tiltakozásba kezd.
Sok a kígyó arra! Veszélyes az út! Rossz emberek élnek ott, biztosan bajunk esik!
A macedón határ felől nyugat felé futó szurdokban igyekszünk Durazzo, azaz a mai Durrës felé, és kimeresztett szemekkel keressük a műemlékeket jelző szokványos barna színű táblát. Minden áron meg kell találnunk ezt a régi építményt, amelyet eddig csak festményen és a műholdas térkép elmosódott felvételén láttunk. Ugyanis ez az építmény volt a halálmars fordulópontja, az ígéret földjének kapuja – amely azonban a pokolba vezetett.
Mirakë. Mivel helységnévtábla nincs, csak sejtjük, hogy megérkeztünk abba a faluba, amelyet minden fogolynapló, visszaemlékezés lelkendező szavakkal örökített meg. Leparkolunk egy kis kávézó oldalában, aztán határozott léptekkel megindulunk az országúttól a völgy fenekébe vezető sáros, köves ösvényen. Legalább fél perc is eltelik, míg felfigyel ránk az első mirakëi jóember, megtorpan, száját kissé eltátja, amiből nyilvánvaló, hogy túl sok idegen nem téblábol errefelé. Elhaladunk az utcán egy kisebb kamaszcsoport mellett – ők minden utazók rémálma, Keleten mindig kiszámíthatatlan és veszedelmes szabadcsapatnak bizonyulnak, pimaszak, kötekedők, nem mellesleg a kövezés szakemberei –, előre köszönünk nekik, de már haladnánk is tovább, amikor mellénk perdül egy szikár, vidám képű fiatalember. Töredékes, de előzékeny angolsággal tudakolja, mi járatban vagyunk. Megmutatjuk táblagépünkön Szöllősy Aladár k. u. k. hadnagy festményét, amely a rettenetes havasok alatt mesébe illő, háromívű kis oszmán hidat örökített meg Miraha most, azaz Mirakë hídja képaláírással. Körénk gyűlnek a fiatalok, izgatottan nézegetik a képet, majd már csak azt vesszük észre, hogy a gyűrűjükben botladozunk át a vasúti síneken, át a falusi focipályán, amely többnyire ártérként üzemelhet a kapufán maradt iszapköpenyből következtetve, hogy végül földbe gyökerezzen a lábunk a „Miraha mostnál”.
„Miraha most” – régi utak metszéspontján. Fotó: Major Anita |
Kelet-Törökországban, a Kaçkar-hegység isten háta mögötti
völgyeiben láttunk ilyen csodálatos ottomán építményeket, amelyeken
teaszüretelő örmény parasztasszonyok vonultak át délutánonként, hátukon
hatalmas zsákokban cipelve a zöld leveleket. Ez az albán híd is másik világba,
másik kontinensre, másik időbe vezet, éppen olyan, mint Ivo Andrić hídja a
Drinán, ez a kultúránkba égett „kronotoposz”, ahogy az irodalomtudósok szeretik
meghatározni; éppen olyan, mint minden európai török híd, amely fönnmaradt az
oszmánok kisöprése után, és egy elmúlt birodalomra emlékeztetnek. No meg annak
láthatatlan városaira.De nem csak azért olyan átkozottul fontos nekünk ez a híd.
Sőt egyáltalán nem ezért.
Végállomás a hegyek lábánál. Korabeli illusztráció |
„A hegyóriások végtelennek látszó útjait már-már alig
bírtuk, midőn keservesen egy hegycsúcsra jutottunk. Az út mellett örökzöld
buxus cserjék jeleztek némi életet, midőn váratlanul új kép tárult szemeink elé.
Egy nagyon meredek szerpentin út vezet le a völgybe, melyben a Skumbi folyó
kanyarog s ezüstösen csillogva tűnik el messze a hegyek között. Ezek a hegyek azonban
már nincsenek hóval borítva, hanem teljesen zöldek. Fáradtak, kimerültek
voltunk, de szívünkben új reménység adott erőt s a meredek hegy kígyózó útjain leereszkedve,
a völgybe értünk. Az enyhe éghajlatban a metsző északi szél mintha a dél és
észak küzdelme lett volna. Lent a völgyben a Skumbi folyónál gyülekeztünk s borzalommal
néztünk a hóval borított magas hegyekre, honnét bajtársainkat leereszkedni
láttuk – írja Szöllősy Aladár, és ha jobban megnézzük festményét, a kép jobb
traktusában megpillanthatjuk a hegytetőről ereszkedő hangyákat, a hadifoglyok
seregét. – Egy gyönyörű háromíves kőhídon – a régi török hídépítészet valóságos
remekén – mentünk keresztül s Miraka moszt (Csuprija) albán községnek a
hegyoldalon elszórva fekvő házaiban nyertünk elhelyezést. Az albán házak itt
többnyire egyemeletesek s a földszintet az istálló foglalja el. Az albán
lakószobának nincsenek ablakai, hanem csak kis szelelő nyílásai üveg nélkül,
melyen az albán úgy tekint ki, mint a katona a lőrésen. Az emeleti lakószobát a
földszinti istállóval bent közvetlen lépcső köti össze s az egész ház kőfallal
van körülvéve. Az albánnak háza valóban vára is.”
Albán szekérkaraván. Forrás: Bathó Iván magángyűjteménye |
A fiataloknak elmeséljük a történetet, és ők az elsők eddigi utunk során az egész Balkánon, akik cseppet sem tűnnek meglepettnek. Tudják,
hogy az első világháború alatt erre járt a szerb hadsereg, átkelt foglyaival a
falujukon, azt is tudják, hogy az albánok azért minden szerbet nem hagytak
tovább menni, de még azt is büszkén emlegetik, hogy ez a réges-régi karavánút már
ősidők óta használatban van, hiszen, ha mondjuk jobbra fordulnánk a híd után –
amit nem javasolnak –, rátérhetnénk a Via Egnatia nevű római útra, amely Bizánc
metropoliszát és a Boszporuszt kötötte össze Dyrrachiummal, vagyis Durrëssel meg az Adriával.
A Via Egnatia átszelte a Balkánt, a macedón és albán hegyvidéket is. Forrás: Wikipedia |
Ezen a római módra gondosan kikövezett, 1100 kilométer
hosszúságú úton meneteltek a hadseregek Nyugat és Kelet között ingázva, ezen
gyalogolt Pál apostol is Szalonikibe, hogy terjessze Krisztus szavait, ezt
használták a szárazföldön közlekedő keresztes hadak is, hogy átszeljék a
Balkánt, majd úgy folytassák az útjukat Anatólián át a Szentföldre, mi több, az
Európára törő oszmán seregeknek is kapóra jött, amikor megkezdték a térség
fölgöngyölítését. És persze a Via Egnatia itteni szakaszain tántorogtak végig a szerbek meg az
osztrák–magyar hadifoglyok is, amikor végre megszabadultak a hegyektől, és
elértek Albánia mediterrán vidékére.
A szerb hadsereg maradékainak átkelése egy albán folyón. Forrás: Ratni Album, 1914–1918, Belgrád, 1926 |
Mirakë hídja volt a választóvonal. „November 30-án reggel mi
is kiszabadulva az istállóból, egy kis tűz mellett, az immár vagy tízszer
kifőtt teánkból teát főztünk, amit egy kis pirított kenyérrel fogyasztottunk el.
Reggeli után útra keltünk s utunk a Skumbi folyó jobb partján vezetett, valaha
a törökök által épített, de most nagyon elhanyagolt rögös úton [azaz a rómaiak
által épített úton – M. G.]. A nap süt, az idő enyhe s ez feledteti velünk azt,
hogy lyukas cipőnk talpa nem véd meg az út kövei ellen. Itt az észak és dél találkozásánál
is előveszem naplójegyzetemet s vázlatot készítek a mögöttem és előttem levő
két ellentétes tájról. Mögöttem az albán hegyek égbenyúló havas csúcsai, alattok
a meredek szerpentin út s a háromíves kőhíd. Mellettem platánok a váratlan
fagytól megsárgult levelekkel hajlanak a folyó medre felé. Előttem már örökzöld
buxusokkal borított hegyek között a kanyargó folyó az olajfák halványzöld
lombjai között tűnik el az elbassani úton” – így Szöllősy Aladár.
Szöllősy hadnagy festménye a hídról és a leereszkedő halálmenetről |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése