Szerb felirat az első rigómezei csata emlékére emelt koszovói emlékmű falán. Fotó: Major Anita |
Mi mindent jelent Rigómező nekünk, magyaroknak? Csak egy
lenne a távoli harcmezők közül, ahol középkori magyar katonák csontjait rejti a
föld? Ahol összeomlott a keresztény Balkán a XIV. században, hamarosan magával
rántva a Magyar Királyságot is? Ahol a török előrenyomulással „megkezdődött”
Trianon: azaz a pusztító demográfiai folyamat, amely megállíthatatlanul vezetett
az ország szétdarabolásához?
Régi szerb katonasírok. Dicsőséges vereségek |
Mi mindent jelent Rigómező, Koszovó Polje, nekik, a szerbeknek?
Gyakorlatilag mindent, ami nemzeti mitológia, hősiesség és áldozatvállalás,
dicsőségesen vereséges csaták, összeomlásokból táplálkozó újjászületések?
Koszovo Polje végtelen, dimbes-dombos, csontzenés ballada lenne, vagy liturgikus
kántálás, fekete ruhás görögkeleti kalugyerek imája, amely ősi rigómeze kolostorok
erődített falai mögül száll föl? Valóban a szerb kultúra bölcsője lenne? És
manapság: az ő Trianonjuk birodalma, a gyötrelmes veszteségé, a veszélyeztetett
kisebbségi lété, a folyamatos háborúé?
De mit jelent Fushë-Kosova a koszovói albánoknak? Az elvett
történelmet, a kiretusált jelenlétet, a törökök elleni hősiesség elhallgatott
hadi tetteit? Ami a szerbeknek a zsarnokölés szent napja, június 28. – amikor
1389-ben egy Miloš nevű szerb nemes meggyilkolta a szultánt, 1914-ben egy
Gavrilo nevű boszniai szerb diák pedig a jó érzékkel Szarajevóban pöffeszkedő
Ferenc Ferdinándot –, az az albánoknak a szégyen ideje?
A rigómezei emlékmű. Fotó: Margittai Gábor |
Mindez átsuhan az ember agyán, amikor végigtekint Rigómezőn
az első csata emlékére emelt szerb emlékmű tornyából. Szögesdrótkerítés mögött,
két koszovói szerb rendőr védelmében áll ez a néhány évtizede emelt építmény,
be kell a kapunál jelentkeznünk, s igazolnunk magunkat. A toronyból látszik
Murád szultán türbéjének kupolája, gyárak kéménye, szántóföldek és havas hegytetők.
Az első rigómezei csata vázlata az emlékmű tornyában elhelyezett táblán. Fotó: Major Anita |
Koszovó köztársasága valójában maga Rigómező – ez a magas, csipkés hegyek
katlanába szorult hepehupás fennsík. A torony emléktáblái, feliratai kizárólag
a szerbek hősiességéről emlékeznek meg, nem hozzák szóba sem az albán erőket,
sem a havasalföldi vajda katonáit, és miért is fecsérelnének tisztelgő
mondatokat a magyar, lengyel, bolgár lovagoknak, akik ott vesztek a véres
Rigóföldön. Vagy ugyan minek eltöprengeni a második rigómezei csatán, amely
Hunyadi János nevéhez fűződik? Nem csoda, ha Szent Vid napján, a szultán és az
osztrák-magyar trónörökös meggyilkolásának dicsőséges évfordulóján az ide
zarándokló szerb tömegek buszait a helyi albánok kőzáporral fogadják. Hiszen
Rigómező mindenkinek nagyon mást jelent.
Fotó: Major Anita |
Ahogy semmi dicsőségest, történelmit vagy pátoszosat nem
jelentett azoknak a katonáinknak, akik 1915 novemberének első napjaiban
indultak tovább Prištinából,
hogy átvándoroljanak a régi csatamezőkön, ahol a hátráló szerb hadsereg
maradékai próbálták megvetni a lábukat, és megállítani a minden irányból
előretörő osztrák–magyar német és bolgár alakulatokat. Ez volt a negyedik,
utolsó rigómezei csata. A központi hatalmak hadműveleti célja a szerb hadsereg
harapófogóba szorítása és megsemmisítése volt, míg a szerbeké az utolsó
töltényig tartó védekezéssel az evakuálás biztosítása: hogy Szerbia népe,
katonasága és hadifogolyserege zavartalanul masírozhasson az albán havasok közé
– és a halálba… A központi hatalmak igyekeztek minden idevezető átjárót, hágót,
utat megszállni, visszaverni a bolgár front áttörésének kísérleteit. Így
kizárni, hogy a szerbek egyesüljenek az ötvenezres angol–francia expedíciós
erővel, és ellentámadásba menjenek át. Végül átkarolni a Rigómezőre szorult
szerb hadsereget.
Az utolsó, 1915. novemberi rigómezei csata vázlata |
Gallwitz és a bolgár Bojadzsev tábornok a prepolaci hágón át tört
előre, a menekülő katonaság és fogolysereg sarkában lihegve. Kövess Hermann
Novi Pazar és Mitrovica vonalán járt. Közben a szerbek visszavonultak a Sitnica
folyó partjáig, hogy a régi rigómezei csaták színhelyén vívják meg a végső
ütközetet. Ekkorra a sereg élelmezése, lőszerrel, hadianyaggal ellátottsága
gyakorlatilag megszűnt. A katonáknak azzal kellett felvenniük a harcot, ami
tölténytáskájukban, hevedereikben volt. És az édeskevésnek tűnt.
Ami a szívükben volt, annál többnek.
Szerb katonák fedezékben |
Szövetségesnek, ellenségnek el kellett ismernie, hogy a
szerbek hihetetlen bátorsággal, utolsó töltényig védték hazájuk minden kövét.
Pusztító utóvédharcokban hátráltak a túlerő elől, késekkel, szuronyokkal,
puszta kézzel rohamoztak a gyűlölt bolgárok ellen. Hetekbe tellett, amíg a
központi hatalmak felszámolták az utolsó tűzfészket is. Ennyi idő elegendő volt
ahhoz, hogy a bekerítő hadosztályok köre ne tudjon bezárulni a Rigómezőn, s
Szerbia civiljei, katonái és hadifoglyai köddé váljanak az albán hegyekben. A
kettéosztott szerb sereg egyik része Ipeken és Andrijevicán keresztül indult
Montenegróba, a másik Gjakován, a Vezirov hídon át az albán tengerpart felé.
Utóbbival sodródott a hadifoglyok nagy része, amelynek összesen csaknem nyolcszáz
kilométert kellett megtennie – se kenyéren, se vízen.
A Rigómezőnél visszavonuló szerb hadsereg maradéka |
Ha Rigómezőn járunk, tehát ne csak a szerbek és Hunyadiék hősiességére
gondoljunk, hanem arra is, hogy ez a dimbes-dombos fennsík volt a halálmars
ötödik stációja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése